<                                                                                 Loek Grootjans                                                                                >

<                                                                                René Korten                                                                                     >

Their approach

Loek Grootjans

René Korten

Summarized, edited text by Eef Schoolmeesters


At midnight, Loek Grootjans was the first to start the project, after raising a glass of champagne. 
 

"168 H started today at 00.00. Off we go!!! 
Storage for Distorted Matter (Case V.v.G.) Defining Mountains has begun. Keep you posted!!!"

When I first spoke to him on the phone about the project, he was immediately enthusiastic. He had and has been working around Vincent Van Gogh for a long time, and my project suited him for an experimental approach.
For Loek it was a perfect opportunity to challenge himself to work in a different manner - to work as long and continuously as possible: to be highly concentrated and focused in further developing his case: Storage for Distorted Matter (Case V.v.G.) Defining Mountains.
You can view his large amount of work in the photo gallery at the top!

Summarized, edited text by Eef Schoolmeesters

 
In November 2016, René started working on his series called 'Spirit Level', his smallest paintings so far, sized 23,5x29cm. A choice that works surprisingly well: the smaller size helps creating powerful imagery. Maybe because of the more playful approach, but without doing concessions. On January 22 the series contain about 30 pieces, some created quite fast, others over a longer period of time. 
For 168H René wanted to extend his series research. He decided to add a new line of works: he tried to make 20(!) new paintings within the 168hour limit. What consequences has the self-imposed time frame? Or put differently, what effect has this new situation created by external factors, Loek's invitation and Eef's question? Will the pressure create more efficiency and productivity, will it bring new insight and quality or will the process stagnate and create a forced, convulsive and failed situation? With these questions in mind René started his 168H. 

During this project he has not been just working on his paintings, he's also involved in many different projects  (art space PARK, the blog Nothing But Good, teaching, his band Frits). These activities are closely tied with and part of his artist practice. 

Below you can read his personal documentation in Dutch, an interesting read about the full week!



Maandag 23 januari


0.00 uur [1/168]    
Vanaf middernacht, start van het project. Ik werk nog aan het concept en bereid de methode van archivering en verslaglegging voor.
[afb 1-1]

 

8.00 uur [9/168]    

Begin van de dag, ontbijt, mail checken. Nieuws kijken: Trump maakt z'n belastingaangiften toch niet openbaar, volgens een woordvoerder: 'omdat niemand daarin geïnteresseerd is'...
 

9.00 uur [10/168]    
Normaal begint de werkweek op maandagochtend om 9.00 uur met een vergadering van PARK, het podium voor hedendaagse kunst in Tilburg dat ik met drie collega's run (www.park013.nl). Omdat we afgelopen zaterdag opening van de nieuwe tentoonstelling hadden slaan we die vergadering nu over.
[afb 1-2 en afb 1-3]
Naar CVT Doe het Zelf, nieuwe panelen laten zagen (40x) voor de uitbreiding van de serie 'Spirit Level': mdf 4mm, professionele kwaliteit.
[afb 1-4]

 

10.00 uur [11/168]  
Aan het werk in het atelier. Eerst nog twee voorgaande werken in de serie afronden: ik zie dat er nog details gecorrigeerd moeten worden.
[afb 1-5]

 

11.00 uur [12/168]    
Begin van het prepareren van de 20 panelen (schuren, 3x gronden met gesso, 2x acryl wit).
 

12.00 uur [13/168]    
Schuren en eerste laag gesso zijn klaar. Ik zet muziek aan: 'Eivind Aarset's Electronique Noir - Light Extracts'.


13.00 uur [14/168]    
De derde laag gesso is gedaan. Muziek: 'P.J. Harvey - Stories From The City, Stories From The Sea'.


14.00 uur [15/168]    
Het aanbrengen van twee lagen acrylverf wit is klaar.
[afb 1-6]
Ik zet koffie, tijd om te lunchen. Mijn benedenbuurman Henk de Jong (beeldhouwer) komt even langs, raakt gefascineerd door het project, we praten over de voor- en nadelen van tijdsdruk en externe factoren. En over de keuze voor de kleine formaten en de uitstraling        ervan.     
[afb 1-7]

 

15.00 uur [16/168]    
De paneeltjes zijn klaar om op te gaan werken. Ik overweeg welke keuzes te maken, hoe te beginnen.
Muziek: 'dEUS - The Ideal Crash'. Ik ben geabonneerd op het Belgische kunstmagazine H ART Magazine. In  nummer 164/165 van december 2016 lees ik een interview met Willem Elias, kunstcriticus, filosoof, publicist, vrijdenker en voormalig hoogleraar: 
 'Kunstenaars staan er garant voor om de zaken net ingewikkelder en dus interessanter te maken en ons te dwingen oplossingen te zoeken. Daarom is kunst dus net zo belangrijk als wiskunde.'

 

16.00 uur [17/168]    
Opgeladen, klaar om te beginnen met schilderen. 
[afb 1-8]
Het is erg belangrijk om de juiste balans te voelen tussen opperste concentratie en ontspanning, bijna nonchalance. Ik zet 'Suicide - American Supreme' aan, hard! Muziek die me veel energie geeft en een gevoel van daadkracht en durf. Even later is de eerste opzet van het eerste werk gemaakt.
[afb 1-9]
De materie gaat spreken. Ik herinner me het antwoord dat kunstenaar Robert Devriendt in een ouder nummer van H ART (nr 148) gaf op de vraag 'Digitale beelden liegen, maar zijn de schilderijen echt?': 'Misschien. Ze
zijn in elk geval bepoteld, dat is al iets'. 


17.00 uur [18/168]    
Ik heb zes versies opgezet. De kleur roze is vrij nadrukkelijk aanwezig. Omdat die kleur voor mij een cruciale toevoeging is aan de tonale 'constructie' van de   werken.
[afb 1-10]
Een nieuwe kleur die ik gebruikt heb werkt goed: titaanbuff donker. Ik moet opeens denken aan een Italiaanse ijssalon: mokka-aardbei. Platte associaties bestaan niet. 
Ik gebruik verschillende rakels bij het werk. De rubberen rakel werkt het best: ik kan het meest subtiel invloed uitoefenen met druk, vertragen en versnellen,        lichtjes optillen. Ik maak een notitie: 'Om beter te zien moet ik nu niet kijken'. Om 17.35 uur maak ik een selfie, terwijl ik de achtste opzet maak.
[afb 1-11]
Om 17.45 ligt er een reeks van acht werken in wording. Ik weet nog niet of ik mezelf voor de gek hou, maar ik vind nu dat een behoorlijk aantal er al           veelbelovend uitziet. Anderzijds: bij enkele gebeurt er nog niks. Morgen zal ik verder zien.
[afb 1-12]


18.00 uur [19/168]    
Ik stop in het atelier, penselen reinigen, omkleden, naar huis.


19.00 uur [20/168]    
Borreltje, koken, eten, en weer keuken opruimen.    


20.00 uur [21/168]      
Naar het Journaal kijken, mail, internet, lezen. Ik bekijk aandachtig de foto's van het werk in het atelier vandaag nadat ik ze heb ingeladen in m'n computer.

 

22.00 uur [23/168]    
Op internet kom ik het laatste interview met Francis Bacon tegen. Ik lees: 'My painting is not violent; it’s life that is violent. I have endured physical violence, I have even had my teeth broken. Sexuality, human emotion, everyday life, personal humiliation (you only have to watch television)―violence is part of human nature.        Even within the most beautiful landscape, in trees, under the leaves the insects are eating each other; violence is part of life.'            


Dinsdag 24 januari

 

8.00 uur [33/168]    

Opstaan, ontbijt, mail checken. 


9.00 uur [34/168]    
Ik werk de aantekeningen van gisteren een beetje uit, het verslag van de eerste dag. Oef, dat kost best veel tijd.


11.00 uur [36/168]    
Op weg naar het atelier maak ik een omweggetje en mijn oog valt op een aanzicht dat op de een of andere manier iets van doen heeft met de werken die ik aan het maken ben.
[afb 2-1]
In het atelier is eerste indruk van het werk van gisteren: niet gek, veel is bruikbaar als eerste laag, maar ik moet er flink mee door, sowieso is niets af. Eigenlijk geef ik mezelf in elk van deze werken maar twee kansen, maximaal drie, afgezien van details en kleine correcties die alleen tot doel hebben om de focus goed te krijgen, storende afleidingen weg te werken.


12.00 uur [37/168]    
Ik zet cd 'Pixies - At the BBC' op, en ga door met het maken van eerste aanzetten op de lege paneeltjes. 


13.00 uur [38/168]    
Er zijn er 14 bewerkt.
[afb 2-2]
Ik zet muziek op van mijn favoriete band: 'Radiohead - OK Computer'.


14.00 uur [39/168]    
Ik ben volop bezig , en om 14.15 uur zijn alle 20 paneeltjes één keer bewerkt. 
[afb 2-3]
Lunchtijd, ik neem afstand om de serie te bekijken en na te denken over het vervolg.


15.00 uur [40/168]  
'Radiohead - King Of Limbs'. 
De tweede stap in elk van de werken is per definitie meer berekend, strategisch. Welke wending moeten ze krijgen, wat moet weg of anders? En bij de uitwerking   moet ik toch weer 'losjes' handelen. Het beeld moet afgedwongen worden terwijl ik toch toeval de ruimte geef.


16.00 uur [41/168]  
Ik richt me vooral op twee paneeltjes, en werk aan ze verder. Om 16.45 uur zien ze er eigenlijk heel goed uit; en op kleine details zouden ze af kunnen zijn...
[afb 2-4 en afb 2-5]


17.00 uur [42/168]    
Muziek: 'Archive - You All Look The Same To Me
Ik werk dit uur aan het derde paneel. Wat er gebeurt bevalt me wel, maar niet alles klopt, ik weet alleen nog niet precies wat er aan schort.
[afb 2-6]


18.00 uur [43/168] 

Ik rond af in het atelier voor vandaag en ga naar huis.


21.00 uur [46/168]    
Ik ben wel tevreden over wat er tot nu toe gebeurd is in het atelier. In de loop van de avond bekijk ik aantal boeken in relatie tot de werken die ik aan het maken        ben. Dit is mijn kast met kunstboeken (de literatuur staat in de slaapkamer):
[afb 2-7]
Ik zoek een interessante tekst van Thomas McEvilley terug die ik een tijd gelezen las in de catalogus 'Julian Schnabel - Fox Farm Paintings', over het toeval in relatie tot de theorie van Kant. Hier enkele passages:
'At the heart of that theory is a model of the human personality as made up of three separate faculties, the aesthetic, the ethical, and the cognitive. These faculties are held to be essentially and eternally separate from one another. None of them can comprehend the things that the others comprehend. (....) Granted the Kantian premise that the three faculties are independent, it follows that the artist, when making art, must deal only with the aesthetics faculty, operating through an aesthetic mode of "feeling" that is inaccessible to the others. (.....) In the 1960s and '70s, Minimal artists, Conceptual artists and performance artists put art             through a rigorous purification in which an attempt was made to eliminate the aesthetic as if it were mere frivolous decoration - to eliminate precisely the aspect    which had ruled the previous age. (....) Another sign of the breakdown of the Kantian theory is the introduction of chance elements into the work, a process which Duchamp began early in the century. Randomness is, in effect, a part of nature, a way we perceive it to work; it signifies unpredictability and  inaccessibility to control. Introducing it into the artwork erodes the barrier  between nature and culture which, on the Modernist view enunciated by Hegel, is  the bulwark of civilization - its way of keeping its head above the ocean of chance.   To introduce chance into the project of civilization is to confound it. At the end of the second millennium of perhaps five millennia of civilization, chance shoots         through the fabric of things. Nature intrudes. The barrier between nature and  culture becomes a joke.'


24.00 uur [49/168]    

Naar bed. 'Sleep is for the weak' zei onze zoon een tijdje geleden (maar dat had ie uit een game).

Woensdag 25 januari


8.00 uur [57/168]    
Begin van de dag, ontbijten, nieuws kijken.


9.00 uur [58/168]    
Notities uitwerken in dit verslag. Vriend en collega-kunstenaar Hans Klein Hofmeijer belt me. Hij is net als ik liefhebber van boeken en tipt me dat via Catawiki het zeldzame boek van Thierry de Cordier 'Tekeningen 1983-1999' geveild wordt. Vanavond om 20.00 uur sluit die veiling. Helaas ligt het bedrag al boven mijn budget en ik besluit niet mee te bieden.


10.00 uur [59/168]    
Werken in atelier. Aanvankelijk stond voor vandaag een atelierbezoek gepland van Agnes Raben ter voorbereiding van de duotentoonstelling met Yumiko Yoneda die vanaf 26 maart zal plaatsvinden in haar galerie. Het bezoek is uitgesteld tot volgende week         .


11.00 uur [60/168]    
De nieuwe werken in de serie 'Spirit Level' krijgen de nummers 30 t/m 49. In nummer 30, de eerste in de reeks, breng ik nog een kleine maar belangrijke            verandering aan: linksonder pas ik met wit de kromming van de donkere vorm aan.
[afb 3-1]
Muziek: 'NERD - In Search Of'.


12.00 uur [61/168]    
Ook nummer 31 maak ik af (denk ik) door links onderin een kleine toevoeging te plaatsen.
[afb 3-2]
Ik bekijk de werken van heel dichtbij, maar ook van flinke afstand, zittend op zeker 4 meter afstand. Dit is belangrijk: er moet veel in te beleven zijn, maar ze            moeten ook in één ogenblik te overzien zijn en een sterke en overtuigende totaalvorm hebben. De verhouding tussen totaalvorm en details is cruciaal.    Vervloeiingen moeten in balans zijn met harde begrenzingen.


13.00 uur [62/168]    
Ik draai de cd 'LARK - The remixes'. LARK is de band van Londense kunstenaar Karl Bielik. Dit is de cd met remixes van zijn muziek, gemaakt door bevriende            bands en muzikanten. Ik ben lid van de band Frits, en ook wij hebben een remix gemaakt van een van zijn songs: 'The Cupboard'. Informatie over Frits:                 fritsmusic.wixsite.com/frits
Nummer 32 is nog niet helemaal goed; de structuur van de baan midden-boven is iets te grillig en onrustig. De vraag is wat ik daar aan moet doen.
[afb 3-3]


14.00 uur [63/168]    

Muziek: 'David Bowie - The Next Day' 
Door mijn atelierraam zie ik twee hijskranen met elkaar een dansje doen.
[afb 3-4]
Ik neem een vierde paneel ter hand, overweeg lang wat te doen, maar ik kom er niet verder mee, het stagneert. 


15.00 uur [64/168]
Dan maar lunchen.
Er bekruipt me een raar gevoel van ongemak en onrust. Een voortdurende strijd tussen haast ('hoeveel moet ik er nog, hoeveel tijd heb ik nog?') en verzet tegen             slordig worden. Ik merk dat ik beslissingen niet echt kan forceren. Ik hanteer vaak de strategie van langdurig kijken totdat zich een dwingende impuls aandient, en dan handel ik. Handelen zonder die impuls werkt niet, is zinloos.


16.00 uur [65/168]    
Muziek: 'Blaudzun - Heavy Flowers'
Rond deze tijd zijn zes werken vergevorderd, maar zijn ze af? In deze fase bepaal ik de volgorde van de reeks. Ik zet de eerste drie werken van de reeks (Spirit Level 30 t/m 32) bij elkaar en maak aan foto, evenzo met nummers 4 t/m 6.
[afb 3-5 en afb 3-6]


17.00 uur [66/168]    
Verdorie, er gebeurt niet veel op dit moment. Toch ga ik door en ik bewerk het  zevende en achtste werk nog. 


18.00 uur [67/168]    
Afronding van werken in het atelier, ik ga naar huis, de avond begint.


20.00 uur [69/168]    
Morgenochtend geef ik les aan een groep (serieuze) amateurschilders, en vrijdag schilder- en tekenles aan twee groepen aan de Academie voor Beeldende            Vorming in Tilburg. Vanavond bepaal ik wat ik ga doen en bereid die lessen al een beetje voor. 


22.00 uur [71/168]    
Ik maak een notitie: 'Schilderen, schilderkunst gaat niet over conventies. Mijn schilderkunst niet. Schilderen is zo oud als de mens, maar blijft extreem relevant in het nu, juist omdat het de onvermijdelijke gelijktijdigheid heeft van vertaling zijn van de wereld én gemaakt zijn in deze wereld. Het moet steeds weer gezegd worden: het werk heeft een januskop. Het is bewerkte materie én het is gematerialiseerd idee.'


Donderdag 26 januari


8.00 uur [81/168]    
Begin van de dag, ontbijten, en ik selecteer een aantal boeken voor de les zo meteen.


9.00 uur [82/168]    
Onderweg koop ik het Brabants Dagblad van vandaag. De kunstrecensent is komen kijken in PARK naar de expositie AbStruct die is samengesteld door een            van onze werkgroepsleden Linda Arts. Vandaag blijkt dat hij er heel uitgebreid aandacht aan besteedt in de cultuurbijlage met bijna drie pagina's.
[afb 4-1 en afb 4-2]


9.30 - 12.30  uur        
Schilderles in Goirle. Ik heb vandaag gekozen voor een nogal klassiek schildersonderwerp: amaryllissen in een glazen vaas. Maar in mijn begeleiding benadruk ik de schilderkunstige vrijheid die dit onderwerp kan geven. Ter inspiratie laat ik boeken zien van Mondriaan, Andriesse, Zuurmond en op de laptop Twombly en De Bruycker.
[afb 4-3]
Hier enkele werken in wording en resultaten.
[afb 4-4 t/m 4-8]


13.00 uur [86/168]    
Na de les rij ik meteen door naar het atelier om verder te werken. Ik kijk lang naar nummer 6; ik zie ook mogelijkheden om hem op z'n kop te draaien en zo verder te gaan. Uiteindelijk zie ik daar van af. Het werk  krijgt nog een paar kleine aanpassingen, onder andere aan de centrale uitgespaarde witte vorm, en ik besluit dat hij af is.
[afb 4-9]
Nummer 7 krijgt nog een toevoeging met rauwe omber in de linkerbovenhoek. Naar mijn smaak precies wat er nodig was; door het meer gloedvolle karakter van die vlek wordt de hele kleur samenhang op scherp gezet.
[afb 4-10]


14.00 uur [87/168]    
Ik lunch kort en werk verder. Het vijfde werk (nummer 34) , een van de twee werken in de serie die helemaal uit verticale richtingen is opgebouwd, geef ik een behandeling. Maar ik constateer dat dit nog niet de afronding is.
[afb 4-11]


16.00 uur [89/168]    
Wat gaan de uren snel. Ik zet de cd 'Beck - Sea Change' op. De ingreep die ik doe in nummer 37, het achtste werk in de serie, aan de rechter zijkant pakt verkeerd uit. Ik baal, het geheel is ineens een rommeltje.
[afb 4-12]


17.00 uur [90/168]    
Ik werk door, en aan het einde van dit uur ben ik met bewerkingen ineens gekomen tot het twaalfde werk in de serie. Mijn humeur is veranderd, mijn enthousiasme is weer terug.


18.00 uur [91/168]    
Weer tijd om te stoppen; rond half zeven eten we telkens met het gezin.            


20.00 uur [93/168]    
Zo meteen gaat Jeroen Krabbé ons Picasso uitleggen op tv. Ik dacht, ik zal maar eens niet gaan kijken.


23.00 uur [96/168]    
Ik krijg de ingeving om morgen mijn les op de academie te betrekken in het project, om, zoals Eef vroeg 'een andere ruimte als podium te gebruiken'. 


24.00 uur  [97/168]    
Einde van de dag.


                         Vrijdag 27 januari


8.00 uur [105/168]    
Ontbijten. Een dag waarop ik niet in het atelier verder kan werken omdat andere werkzaamheden me in beslag nemen. 

 

9.00 uur [106/168]    
Ik besteed de ochtend aan boodschappen doen, mails beantwoorden, gedeeltelijk uitwerken van de notities voor dit project en voorbereiden van de lessen op de        academie vanmiddag, de eerste lessen van het nieuwe semester. Daarna lunch.


13.00 uur [110/168]    
Aanvang van de les op de ABV, het betreft een gecombineerde groep van eerste- en tweedejaars studenten DT. Ik begin met vertellen over het project 168H. Normaal ben ik heel terughoudend om dingen in te brengen over mijn eigen beroepspraktijk, maar in de geest van het project wijk ik daar nu van af, zijn de            studenten even mijn publiek en laat ik ze afbeeldingen zien van werken van de serie die ik aan het maken ben.
[afb 5-1 en 5-2]
Bij de eerstejaars groep heeft in het vorige semester het accent gelegen tekenen, dit semester zal dat schilderen zijn. Als eerste les geef ik dezelfde opdracht  als gisteren aan die schildergroep: amaryllissen in de glazen vaas. Met een introductie over schilderen, waarnemen, vertaling enz enz.
De tweedejaars groep krijgt een heel andere opdracht die het hele semester zal beslaan en die ik noem: Combinatiebeeld. Ik geef de studenten een aantal            thema's die ze moeten onderzoeken en uiteindelijk op een beeldend overtuigende manier met elkaar moeten verbinden. Ik begeleid hen daarin, maar er is veel eigen verantwoordelijkheid om het proces zelf te voeden en sturen.


16.00 uur [113/168]    
Einde van de les. Het lesgeven gaat over het algemeen soepel, maar is wel degelijk heel intensief. Na thuiskomst ben ik meestal uitgeteld en moet ik echt       even op adem komen.


20.00 uur [117/168]

Ik ben een van de vier leden van de band Frits. We komen elke vrijdagavond bij elkaar in de studio van Paul Francois, een van de bandleden, om aan onze te werken. We schrijven eigen nummers, werken ze uit in de studio en nemen ze op. Al een hele tijd zijn we bezig met het nummer 'Man In A Golden Room', vanavond ronden we het af.  Website: http://fritsmusic.wixsite.com/frits
[afb 5-3 t/m 5-5]
Hier is de voorkant van onze laatstverschenen cd 'Backwater' (die ik ontworpen heb):
[afb 5-6]


02.00 uur [123/168]    
Einde muziekavond.    


Zaterdag 28 januari


9.00 uur [129/168]    
Ontbijt en werken aan Nothing But Good, een blog dat ik het opgezet samen met bevriende collega's Reinoud van Vught en Michael de Kok. We vragen daarin gewaardeerde kunstenaars uit binnen- en buitenland om zich te verbinden met  een inspirerende, niet meer in leven zijnde voorganger. Vanochtend plaats ik de bijdrage van Rabi Koria.
[afb 6-1]
Ik ben uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de website 'Passie Pensioneert Nooit' en een serie vragen te beantwoorden over inspiraties en passie voor het        werk. Dat wilde ik dit weekend afronden, maar dat lukt niet, mede vanwege de intensieve betrokkenheid bij 168H. Ik stuur een mailtje en regel uitstel tot 15            februari. PS: intussen is mijn bijdrage verschenen:
passie pensioneert nooit voor rené korten


10.00 uur [130/168]
Gisteren heb ik een mail gehad van Eva Rossi van Light Cube Art Gallery in Ronse (BE) om een datum af te spreken voor een solotentoonstelling in de galerie. Nu    heb ik mailcontact met haar en leggen we de periode vast van 21 mei tot 18 juni .


11.00 uur [131/168]    
Ik bezoek Museum De Pont, dit is het laatste weekend om het werk van David Claerbout te kunnen bekijken. Ook de tentoonstelling van Callum Innes bekijk ik beter. Maar vooral wilde ik weer de kleine schilderijen van Howard Hodgkin zien. Wat me vooral ook nu weer treft in zijn werk is de kracht van de compactheid, en het raadselachtige maar vruchtbare huwelijk tussen spontaniteit en een zeer kritische reflectie op het werk (hij is vaak jarenlang bezig met een schilderij).
[afb 6-2]
Ook word ik gepakt door de nieuwe aanwinst van Tacita Dean die ik voor het eerst zie. Imponerend door de visuele impact én de inhoud.
[afb 6-3]
Het is mooi dat ik enkele jaren geleden ook heb kunnen exposeren in dit prachtige museum.
[afb  6-4 en 6-5]


13.00 uur [133/168]  
Terug in het atelier om te werken. Vandaag is het Björkdag: 'Greatest Hits' en 'Debut'. Ik heb in het atelier geen internet, dus geen Spotify. Ik heb ook vrijwel nooit mijn laptop daar. Ik luister naar muziek op cd's, en af en toe naar de radio.
[afb 6-6]
Het woord blijft door mijn kop zingen: bepotelen.


15.00 uur [135/168]     
Ineens is het drie uur. Muziek: 'Brian Eno/David Byrne - My Life In The Bush Of Ghosts'. Om half vier heb ik in totaal 15 werken opnieuw bewerkt en ver op de rails staan. Waarneming: iets horizontaals over een verticale ondergrond aanbrengen werkt vaak beter dan andersom.


17.00 uur [137/168]
Muziek: 'Elbow - B-sides and Remixes'. In de loop van dit uur bewerk ik weer een aantal paneeltjes, en aan het einde van de werkmiddag heb ik er 18 'bepoteld'.
[afb 6-7]
De schilderijen maak ik op geprepareerde panelen. Pas als een werk af is maak ik er een frame achter van multiplex stroken, voor deze serie heb ik gekozen voor een breedte van 2,5 cm. De werken hebben dan pas hun goeie 'objectmatigheid' en kunnen er aan opgehangen worden. Dat moet ik bij al deze werken later dus             nog gaan doen (bij veel foto's in dit verslag staan de werkjes op een paar schroeven in de wand).
[afb 6-8]


18.00 uur [138/168]    
Afronding, zoals elke dag ook penselen schoonmaken.
[afb 6-9]


20.00 uur [140/168]    
Naar aanleiding van het werk van Hodgkin dat ik vandaag zag blader ik door enkele boeken die ik van hem heb. Howard Hodgkin in catalogus 'Fourty Paintings': 'I'm thinking about making illusionistic spaces. (....) I mean a picture, after all, is a flat thing, and all the mechanisms of trompe-l'oeil, for example - this seems    paradoxical at first but isn't really - depend on establishing the picture-plane. (.....) You cannot produce a satisfactory illusion of depth without saying here is a    flat surface, now we can open doors in it.'
En in het boek 'Howard Hodgkin' schrijft Andrew Graham-Dixon over de keuze voor kleine formaten:
'....and to spend time with them is to realize just how many other modern painters have misunderstood scale, have failed to realize that to work big all the time is like talking forever with your voice raised. After a while, what was  intended as emphasis turns into its opposite, a perpetual dull bombast. Large art often says less about its overt subject matter than it does about the anxiety, ambition and insecurity of its maker. Conversely, small art, art that makes few claims to Consequence or Importance or Relevance (that dangerous trinity of late-twentieth-century art criticism), often seems freer to be eloquent, and to be moving.' 


Zondag 29 januari
 

9.00 uur [153/168]    
Begin van de laatste dag van het project. Vandaag moet er veel werk verzet worden om alles af te krijgen zoals ik me voorgenomen heb.Bij het ontbijt kijk ik de uitzending van Jinek terug van afgelopen vrijdag waarin Joseph Klibansky te gast was. Ik irriteer me mateloos aan die schertsfiguur, maar meer nog aan het feit dat media geilen op deze glimmende strategische                leeghoofdigheid, en het allerergste is als zogenaamde kunstprofessionals zoals in Zwolle denken te moeten meeprofiteren van deze leugen in marketingjasje. 


11.00 uur [155/168]    
Vertrek naar het atelier, en onderweg daarnaartoe enkele aangetroffen situaties  gefotografeerd.
[afb. 7-1 en afb 7-2]


12.00 uur [156/168]    
Eerst in stilte gekeken, gewerkt. Nu zet ik 'Urben Dance Squad - Mental Floss For The Globe' op.
Waarneming: ik heb de neiging om bij een nieuwe ingreep te zorgen voor impact, iets te doen met een groot contrast. En dus worden de werken gaandeweg steeds 'dramatischer' van opzet. Zelden gaat het naar de zachtheid. Is dat een probleem?


13.00 uur [157/168]    
Ik bewerk het 19e paneel terwijl ik luister naar 'Einstürzende Neubauten - Alles Wieder Offen'.
'Spirit Level 37' weet ik om te buigen tot een krachtig werk waarin een doorkijk nu bepalend is.
[afb 7-3]


14.00 uur [158/168]    
En ik kies er voor om nummer 20 een strakke , voornamelijk rode strook te geven, enigszins afwijkend van de andere werken.
[afb 7-4]
Notitie: 'Ik geloof in de gelijktijdigheid van de dingen. In de radicaliteit van verbinden.'


15.00 uur [159/168]    
Alle werken zijn weer aangepakt, en daarmee is een volgende fase van het project afgerond. Nu moet ik ze allemaal nog op detail nalopen om te kunnen bepalen of ze echt af zijn.
Muziek 'Tim Hutton - Everything'.
Na een kritische beschouwing en enkele kleine correcties zijn het eerste en tweede werk (nummers 30 en 31) nu definitief af. 


16.00 uur [160/168]    
Ik was van plan om vanmiddag naar de opening van vriend Yves Beaumont in Luycks Gallery in Tilburg te gaan, maar dat gaat helaas niet lukken...er is nog veel   te doen. Hoe gedetailleerder ik kijk, hoe meer er nog 'in de weg zit'.
Muziek: 'Beth Gibbons, Rustin Man - Out Of Season'.


18.00 uur [162/168]    
Ik bel mijn vrouw Ilse en vertel dat ik nog enkele uren door wil werken. Het is nodig om alles af te krijgen volgens plan. Ik draai nog eens 'Archive - You All Look The Same To Me'.


20.00 uur [164/168]    
'Nirvana - Nevermind'.
Stap voor stap kan ik steeds meer werken in de serie als afgerond beschouwen. Maar tegen 21.00 uur ben ik zo moe dat ik moet stoppen, de concentratie is op, en er zijn zeker drie werken niet afgekomen, dus mijn doelstelling van deze week heb ik niet gehaald. Hier een foto van de stand van zaken aan het einde van de            werkweek: 
[afb 7-5]


21.00 uur [165/168]    
Ik kom thuis en moet nog eten. Bij het eten kijk ik naar 'Zondag met Lubach'. 


23.00 uur [167/168]    
Het laatste uur van het project. En vandaag was de laatste dag van de expositie "Fiction (With Only Daylight Between Us), v2" in de Apothecary in Chattanooga,            Tennessee (US), waar ik aan deelnam. Ik pas mijn website aan om het einde van die presentatie te vermelden (www.renekorten.nl).


24.00 uur [168/168]    

Het zit er op. Wat is de conclusie? Er zijn in elk geval twee werken niet af gekomen, de nummers 46 en 48, dus mijn doelstelling heb ik niet gehaald. Een groot deel van de week heb ik een gevoel van rusteloosheid en enig ongemak gehad. Omdat ik me steeds bewust was van de opdracht die ik mezelf gesteld heb en de beperking in tijd. Een strijd tussen kwantiteit en kwaliteit. Maar ik moet constateren dat ik nog nooit zoveel werken heb gemaakt in zo'n korte tijdspanne, werken die de kwaliteitstoets kunnen doorstaan (voor zover ik dat nu kan overzien). Dus alleen al daarom ben ik blij dat ik aan het project heb deelgenomen. De vraag van efficiency zal ik in de toekomst wellicht iets anders benaderen, maar de essentie van mijn werkwijze zal niet veranderen.


Naschrift: Naderhand heb ik nog aan 5 van de 20 schilderijtjes doorgewerkt, omdat ze toch niet helemaal af bleken te zijn.

E E F    S C H O O L M E E S T E R S